Online Marketing

Een goede naambekendheid,vindbaarheid en zichtbaarheid is cruciaal voor uw website/webshop. De uitstraling van uw website/ webshop maakt dat uw klanten u herkennen op de markt. U website/webshop dient, of straffer nog, moet vertrouwen uitstralen. Geen vertrouwen = geen klanten. Je kan o.a. het vertrouwen van de consument winnen door: een duidelijk website/webshop structuur, gebruiksvriendelijkheid, een duidelijk en waarheidsgetrouwe content, kwaliteit van de foto's, een goede zoekfuncte, een veilige site (https) enz. Voor webshops kan je dit nog aanvullen met een duidelijk retourpolitiek, verschillende betalingsmogelijkheden, leveringspolitiek enz.

 

Om hoog te scoren in de zoekmachines van deze wereld, zoals Google of Bing, kan u gebruik maken van SEA (Search Engine Advertising). SEA is betalend. Adwords is in zekere zin een veilingsysteem: hoe meer u wil betalen voor een klik, hoe hoger u zal staan met uw advertentie. Het heeft als voordeel dat u vrij vlug resultaten kan boeken maar als nadeel dat het vrij prijzig kan uitvalen. Een zeer goede opvolging is raadzaam. U dient eveneens rekening te houden met het feit dat indien u stopt met adwords, het verkeer naar uw webshop of website eveneens stopt. Het is aangeraden om zich niet blind te staren op naakte cijfers maar om tendenzen op te sporen.

 

Een andere mogelijkheid om goed te scoren in de zoekmachines is SEO (Search Engine Optimization). Het doel is om voor je website/webshop zonder betaling een zo hoog mogelijke positie te behalen in de zoekmachines. Indien u dankzij SEO een aantal kwalitatieve verbeteringen aan uw webshop/website aanbrengt, zullen deze aanpassingen een blijvende positieve invloed hebben op uw positie. En dit is natuurlijk een groot voordeel. Opgelet: men mag niet uit het oog verliezen dat SEO een werk van lange adem is, dat het nooit af is en dat het niet zo vanzelfsprekend is. 

 

Een gezonde mix tussen SEO en SEA is dan ook aangeraden. Men kan zelfs beweren dat beiden een positieve invloed kunnen hebben op elkaar. Het toepassen van beide wordt SEM (Search Engine Marketing) genoemd (zoekmachine marketing)

 

Meten is weten !!  Google Analytics is hiervoor een goed werkinstrument. Werk je met SEA en SEO dan is het raadzaam om je resultaten te meten en te vergelijken met je doelstellingen.

 

Een mogelijkheid voor webshops om hun verkopen en naambekendheid te vergroten is het samenwerken met marketplaces ( Amazon, Soresquare, bol.com enz.). Het loont de moeite om er aandacht aan te besteden en om na te gaan of dit al of niet past met uw verkoopspolitiek. U heeft de nodige content, foto's en expertise reeds in uw bezit. Waarom deze niet voor andere doeleinden gebruiken? 

 

Een andere optie om kosteloos meer verkeer naar je website/webshop te genereren is e-mail marketing. Om de resulteten van uw mailing te meten, kan je de e-mails linken aan je google analytics.

 

Indien wij u kunnen helpen met één van deze onderwerpen, kan u steeds vrijblijvend met ons contact opnemen. Om u te helpen hebben wij een aantal e-marketing pakketten samengesteld. Deze paketten helpen u om een basiskennis op te doen van SEA, SEO, SEM, ....