E-Marketing Voor Webshops en Websites

Hoe kan je het best je webshop of website promoten?

Een goede naambekendheid,vindbaarheid en zichtbaarheid is cruciaal voor uw website/webshop. De uitstraling van uw website/ webshop maakt dat uw klanten je herkennen op de markt. U website/webshop dient, of straffer nog, moet vertrouwen uitstralen. Geen vertrouwen = geen klanten. Je kan o.a. het vertrouwen van de consument winnen door: een duidelijk website/webshop structuur, een gebruiksvriendelijke site te maken, een duidelijk en waarheidsgetrouwe content te hebben, kwalitatieve foto's te maken, je site te voorzien van een goede zoekfunctie , een veilige site (https) enz. Voor webshops kan je dit nog aanvullen met een duidelijk retourpolitiek, verschillende betalingsmogelijkheden, leveringspolitiek enz.

 

Om hoog te scoren in de zoekmachines van deze wereld (zoals Google of Bing) of om je website en webshop te promoten, kan je gebruik maken van SEA (Search Engine Advertising). Het meest gekende is Google AdWords.  SEA is betalend. Adwords is in zekere zin een veilingsysteem: hoe meer je wilt betalen voor een klik, hoe hoger je zal staan met uw advertentie. Het heeft als voordeel dat men vrij vlug resultaten kan boeken maar als nadeel dat het vrij prijzig kan uitvalen. Een zeer goede opvolging is raadzaam. Je dient eveneens rekening te houden met het feit dat indien men stopt met adwords, het verkeer naar de webshop of website eveneens stopt. Het is aangeraden om zich niet blind te staren op naakte cijfers maar om tendenzen op te sporen. Meer informatie over SEA onder mijn SEA-tips. Meer en meer krijg ik vragen van mensen en bedrijven om ze  te helpen bij het opstarten, begeleiden en anayseren van hun AdWords campagne. Daarom stel ik verschillende vormen van opleidingen en begeleidingen voor. Alle opleidingen en begeleidingen zijn op maat van de klant en worden 1 op 1 gegeven. Het volledig beheren van uw AdWords campagne is eveneens mogelijk. Ik hou mijn prijzen democratisch vermits ik er mij van bewust ben dat het budget voor veel mensen en bedrijven beperkt is.

 

Een andere mogelijkheid om goed te scoren in de zoekmachines is SEO (Search Engine Optimization). Het doel is om voor je website/webshop zonder betaling een zo hoog mogelijke positie te behalen in de zoekmachines. Indien u dankzij SEO een aantal kwalitatieve verbeteringen aan uw webshop/website aanbrengt, zullen deze aanpassingen een blijvende positieve invloed hebben op uw positie. En dit is natuurlijk een groot voordeel. Opgelet: men mag niet uit het oog verliezen dat SEO een werk van lange adem is, dat het nooit af is en dat het niet zo vanzelfsprekend is. 

 

Een gezonde mix tussen SEO en SEA is dan ook aangeraden. Men kan zelfs beweren dat beiden een positieve invloed kunnen hebben op elkaar. Het toepassen van beide wordt SEM (Search Engine Marketing) genoemd (zoekmachine marketing)

 

Meten is weten !!  Google Analytics is hiervoor een goed werkinstrument. Werk je met SEA en SEO dan is het raadzaam om je resultaten te meten en te vergelijken met je doelstellingen. Voor de mensen of bedrijven dIe het wensen, kan er ook een google analytics opleiding gevolgd worden of kan er een google analytics opgestart worden.

 

Een mogelijkheid voor webshops om hun verkopen en naambekendheid te vergroten is het samenwerken met marketplaces ( Amazon, Soresquare, bol.com enz.). Het loont de moeite om er aandacht aan te besteden en om na te gaan of dit al of niet past met uw verkoopspolitiek. U heeft de nodige content, foto's en expertise reeds in uw bezit. Waarom deze niet voor andere doeleinden gebruiken? 

 

Een andere optie om kosteloos meer verkeer naar je website/webshop te genereren is e-mail marketing. Om de resulteten van uw mailing te meten, kan je de e-mails linken aan je google analytics.

 

Indien ik u kan begeleiden of helpen met één van deze onderwerpen, kan u steeds vrijblijvend gratis met mij contact opnemen. Om u te helpen heb ik een aantal e-marketing pakketten  en opleidingen voor AdWords samengesteld. Deze paketten helpen u om een basiskennis op te doen van SEA, SEO, analytics of  bij het opstarten van je AdWords campagne.